Welkom op dearbodienst.nl
Buitenlands bedrijf met Nederlandse medewerkers: welke wetgeving geldt er?
Welke verplichtingen heeft u als eigenaar van een buitenlands bedrijf op het gebied van verzuim, als je een vestiging opent in Nederland en medewerkers in Nederland aanneemt? Welke regelgeving geldt er dan? Dat leggen we graag uit in dit artikel.
Geen enkele ondernemer wil een hoog verzuimpercentage in zijn of haar bedrijf. Als eigenaar wilt u graag dat het goed gaat met uw medewerkers, aangezien het de productiviteit positief beïnvloedt. Toch ontkomt u er soms niet aan en dan is een professioneel verzuimbeleid een must.
Het is in het buitenland niet gebruikelijk om contact te houden met verzuimende medewerkers. Er wordt gezegd: “we zien je wel weer als je beter bent!” Ook al duurt dat soms maanden. In Nederland verplicht de Wet verbetering Poortwachter de werkgever en medewerker om contact met elkaar te onderhouden en actief te werken aan terugkeer, wat ook wordt opgenomen in het Plan van Aanpak en evaluaties.
Inspanningen voor re-integratie
In mijn beleving is er geen enkel land dat zo uitgebreid ingericht is als het gaat om verzuim, als Nederland. De Wet verbetering Poortwachter (WvP) verlangt dat de werkgever en medewerker zich samen met de aangesloten arbodienstverlener inspannen voor de re-integratie van de verzuimende medewerker. Deze wet is ingesteld om het aantal langdurig zieke medewerkers zoveel mogelijk terug te dringen. Als het bedrijf gevestigd is in Nederland geldt de Nederlandse wetgeving. Klinkt heel logisch, toch zien wij in de praktijk dat bedrijven met een hoofdkantoor in het buitenland vaak niet aan de juiste eisen voldoen.
Als leidinggevende van zo’n buitenlands bedrijf kan het a hell of a job zijn als een medewerker langdurig in het verzuim terecht komt. Simpelweg, omdat de kennis van de Nederlandse arbowetgeving niet aanwezig is. Worden er niet op tijd de juiste stappen ondernomen, dan kan dat voor een bedrijf een behoorlijke kostenpost worden. Om niet te vergeten dat verzuim voor extra werkdruk kan zorgen bij andere medewerkers, wat ook voor toenemend verzuim kan zorgen.
Aanpak van verzuim
De Arbodienst heeft professionals in huis om bedrijven in het binnen- en buitenland te ondersteunen en te adviseren met betrekking tot het minimaliseren van verzuim en het toepassen van de Nederlandse wetgeving. Tijdsverschil, Engelse communicatie, kennis van het Nederlands arbeidsrecht en van geldende wetgeving, zijn geen probleem voor onze Adviseurs Arbeid & Gezondheid.
Bring it on
Wij geloven dat aandacht voor de individuele medewerker ook in de buitenlandse organisatie het belangrijkste uitgangspunt is. De medewerker wordt gestimuleerd om regie te nemen over zijn of haar eigen (werk)geluk, ontwikkeling en inzetbaarheid, en indien nodig bij de re-integratie. Laat dit nu precies de basis zijn van een sterk verzuimmanagement, in binnen- én buitenland!
Aan de slag met inzetbaarheid
Wilt u meer weten over onze visie op verzuim en inzetbaarheid van uw medewerkers? Kijk dan ook eens op onze website, hier geven we al kleine tips voor het aangaan van het gesprek, zoals in het artikel ‘Koffie drinken, zo doe je dat!’.
Foreign company with Dutch employees: What legislation applies?
As the owner of a foreign company, what obligations do you have with regard to absenteeism if you open a branch in the Netherlands and hire employees in the Netherlands? Which regulations then apply? We are happy to explain this to you in this article.
No business owner wants to have a high absenteeism rate in their company. As the owner, you want your employees to work well, as this has a positive effect on productivity. Nevertheless, sometimes you cannot avoid it and then a professional absence policy is a must.
Abroad, it is not customary to keep in touch with absent employees. They will say: "See you when you are feeling better!" Even if that sometimes takes months. In the Netherlands, The Eligibility for Permanent Incapacity Benefit (Restrictions) Act (Wet Verbetering Poortwachter (WVP), in Dutch) obliges the employer and employee to maintain contact with each other and actively work on returning, which is also included in the Plan of Action and evaluations.
Efforts for reintegration
In my experience, no country is as comprehensively equipped as the Netherlands when it comes to absenteeism. The Wet Verbetering Poortwachter (WVP) obliges the employer and the employee, together with the affiliated health and safety service provider, to make efforts to reintegrate the absent employee. This law was introduced to reduce the number of employees on long-term sick leave as much as possible. If the company is based in the Netherlands, Dutch law applies. This sounds very logical, but in practice we see that companies based abroad often do not meet the right requirements.
As a manager of such a foreign company, it can be a hell of a job for you if an employee is absent for a long period of time. Simply because there is a lack of knowledge of Dutch health and safety regulations. If the right measures are not taken in time, this can be very expensive for a company. Not to mention that the absence of an employee can lead to an additional workload for other employees, which can also increase absenteeism.
Approach to absenteeism
The Arbodienst has professionals in-house to support and advise companies at home and abroad with regard to minimizing absenteeism and applying Dutch legislation. Time difference, English communication, knowledge of Dutch labor law and applicable legislation, are no problem for our Labor and Health Advisor.
Bring it on
We believe that attention for the individual employee is also the most important starting point in a foreign organization. The employee is encouraged to take control of his or her own (work) happiness, development and employability, and if necessary in reintegration. Let this exactly be the basis of strong absence management, at home and abroad
Getting started with employability
Would you like to know more about our vision on absenteeism and employability of your employees? Then take a look at our website, where we already give advice for starting the conversation, such as in the article 'Drinking coffee, that's how you do it'.