Welkom op dearbodienst.nl
De werkgever belt buiten werktijd: opnemen of laten gaan?
Het is vijf uur ’s middags en de werkdag loopt op z’n einde. U tikt nog even een mailtje af, klapt de laptop dicht en legt de werktelefoon aan de kant. Het is tijd om het avondeten te regelen en te genieten van de avond. Terwijl u op de bank zit met een kop koffie hoort u dat bekende geluidje van de telefoon die laat weten dat er een berichtje is binnengekomen. Uit nieuwsgierigheid pakt u toch uw werktelefoon erbij om de melding te bekijken want stel je voor dat er een collega dringend uw hulp nodig heeft. Zo gebeurt het regelmatig dat medewerkers voordat ze naar bed gaan nog even een berichtje beantwoorden van een collega of in het weekend de mailbox even bijwerken waar ze doordeweeks niet aan toegekomen zijn.
Maar doen we er wel goed aan om altijd maar bereikbaar te zijn voor het werk? Bent u een betere medewerker als u altijd maar bereikbaar bent? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat communiceren buiten werktijd kan leiden tot meer stress en dat het zelfs kan bijdragen aan een burn-out.
Verwachtingen en verantwoordelijkheid
Het probleem zit hem niet per se in het versturen van mailtjes of berichtjes buiten werktijd naar een collega, maar de druk die een medewerker kan ervaren wanneer er een nieuwe melding binnenkomt. Verwachtingen vanuit werkgever spelen hierin een grote rol. Veel medewerkers voelen zich verplicht ook buiten werktijd te bereikbaar te zijn, helemaal aangezien veel organisaties duidelijk aangeven dat ze niet zitten te wachten op iemand met een “negen tot vijf” mentaliteit.
Maar waar ligt dan de verantwoordelijkheid? Bij werkgever misschien, die ervoor moet zorgen dat we minimaal tot niet communiceren buiten werktijd? We zien dat een aantal grote bedrijven in verschillende Europese landen al bereikbaarheidsafspraken met de medewerkers hebben gemaakt. Zo krijgen bijvoorbeeld medewerker van een grote supermarktketen tussen 18.00 uur en 07.00 uur geen mailtjes meer binnen en hebben de Fransen zelfs in de wet opgenomen dat medewerkers het recht hebben om onbereikbaar te zijn buiten werktijd. Of ligt de verantwoordelijkheid bij de medewerker, die zelf moeten kunnen filteren of een binnenkomend bericht dringend is of dat het kan wachten tot de volgende dag?
Maatwerk
Zoals dat is met veel problemen, ligt de oplossing ergens in het midden. Werkgever en medewerkers moeten samen afspraken maken over de verwachtingen van het communiceren buiten werktijd. Overleg als leidinggevende met uw medewerkers in hoeverre u verwacht dat zij buiten werktijd reageren op binnenkomende berichten. En als medewerker helpt het om een vast moment buiten werktijd te plannen om nog een keer de mail te door te nemen, wanneer u toch wilt controleren welke berichten er zijn binnengekomen.
Meer informatie
Bent u benieuwd naar hoe u het stressniveau van uw medewerkers kan laten dalen en laag kan houden? Neem dan contact op met uw Adviseur Arbeid & Gezondheid. Wilt u meer weten over de dienstverlening van De Arbodienst? Bekijk dan onze website of neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder.