Arbodienst '21-30- bannermin

Welkom op dearbodienst.nl

Constructief discussiëren

De kunst van ruzie maken op de werkvloer

Ruzie: het woord dat elke organisatie wil vermijden en het liefst er nooit mee te maken wilt hebben. Begrijpelijk, het wordt veel geassocieerd met negativiteit, conflicten en soms zelf met pesten. Zonde, want wanneer het op een goede manier gebeurt, is het juist gezond voor de arbeidsrelatie.

Krop het niet op

We zijn het allemaal wel eens oneens met een leidinggevende of een collega, dat is niet vreemd. Maar wat nu als het dwars zit en je voelt je er niet lekker bij? Dan heeft het invloed op jouw productiviteit en wellicht zelfs op de arbeidsrelatie met de betreffende collega. Het gesprek aangaan kan dan veel onrust voorkomen. En wellicht geeft de ander je gelijk, was het niet zo bedoeld of merkte de persoon niet dat je er last van had. Geen ruzie, geen discussie en wellicht stress voor niks.

Constructief discussiëren

Maar wat nu wanneer het wel uitloopt op een discussie of zelfs ruzie? Vervelend, maar geen ramp. Zolang je maar constructief discussieert . Dat betekent:

  • Houd het zoveel mogelijk bij jezelf (ik) en vermijd de ‘jij’. Zo voorkom je het welles-nietes spelletje waar je niet verder mee komt;
  • Probeer de heftige emotie binnen perken te houden. Natuurlijk ben je gefrustreerd of verdrietig, maar dat is nog geen reden om te gaan schreeuwen. Wellicht zeg je dan dingen die je helemaal niet wilt zeggen en zo kan de situatie alleen nog maar verergeren;
  • Houd de discussie tussen de personen die hem voeren. ‘Ja maar Jan zei’ of ‘Mirjam denkt er precies zo over’ kan het alleen maar verergeren en daarmee betrek je mensen die er wellicht niet bij betrokken willen worden;
  • Pas op met oude koeien uit de sloot halen. Als het toen een probleem was had je er iets van moeten zeggen, of het met rust moeten laten en niet nu opbrengen;
  • Begrijp waar de ander vandaan komt. Door duidelijk te hebben waar je zelf vandaan komt en waarom de ander zich op een bepaalde manier gedraagt, creëer je ruimte en begrip. De volgende keer zal dat gedrag veel minder snel irritatie veroorzaken;
  • Houd respect voor elkaar. Hoe de discussie of ruzie ook afloopt, de kans is groot dat jullie nog met elkaar moeten werken of elkaar tegen gaan komen bij het koffiezetapparaat.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips die je kunt toepassen en veel zijn ook afhankelijk van de situatie, gebeurtenis en relatie. Het doel is wel altijd om er beter uit te komen dan voorafgaand de discussie, houd dit ook in gedachten.

Ook wanneer er geen conflict is

Het altijd maar meegaan met de stroom en altijd alle ideeën leuk en goed vinden, is niet altijd even goed. Het team kan dan blijven hangen in een bepaalde denkwijze en versloffen in de dagelijkse gang van zaken. Ben het eens niet eens met een idee, daag collega’s uit om verder te denken dan het eerste idee en ga in op de uitwerking. Zo kom je als team vaak op nog leukere of innovatieve ideeën of wordt de keuze voor het oorspronkelijke idee nogmaals bevestigd.

Gezonde organisatiecultuur

Het is belangrijk dat de medewerkers zich veilig en vertrouwd genoeg voelen om zich ook uit te kunnen spreken. In een gezonde organisatiecultuur voelen medewerkers dat zij zinvol werk doen, ervaren vrijheid en krijgen waardering voor hetgeen zij doen. Een gezonde cultuur geeft medewerkers de veiligheid en het vertrouwen om feedback te geven en te ontvangen zonder dat zij daar op worden afgerekend. Het ontwikkelen van een gezonde organisatiecultuur gebeurt niet van de ene op de andere dag. Weten wat u kunt doen voor een gezonde bedrijfscultuur? Neem dan gerust contact met ons op.

Het Laatste Nieuws