PD arbodienst jan '25-84

Welkom op dearbodienst.nl

Waarom oprechte waardering altijd prioriteit heeft, en niet alleen op één speciale dag

De Dag van de Medewerker: enkel een commerciële dag of juist een kans?

Een doosje chocolade, een teamuitje, een bos bloemen, een bedank-bericht op intranet, een brievenbuspakketje met borrelnootjes en een kaartje… De Dag van de Medewerker is bij uitstek dé dag om uw medewerkers te laten weten hoe erg u ze waardeert voor hun harde werken! Maar… is een doosje chocolade of een bedrijfsetentje wel echt de manier om dat te doen? Of zit echte waardering juist in de kleine en oprechte gebaren?

Meer dan een jaarlijkse blijk van waardering

De Dag van de Medewerker, ieder jaar op de derde donderdag van april, is in het leven geroepen om medewerkers in het zonnetje te zetten. Menig werkgever grijpt deze kans om iets speciaals te bedenken voor hun medewerkers. Er worden zelfs speciale meetings voor in het leven geroepen. Het idee hierachter is natuurlijk fantastisch: ieder mens wordt blij van aandacht en waardering. Een gebrek hieraan, óf onoprechte waardering, zorgt juist voor frustratie en irritatie. Dit kan vervolgens weer invloed hebben op verzuim en de verzuimdrempel.

Toch is het goed om stil te staan bij de vraag: komt deze aandacht voort uit oprechte betrokkenheid of is het vooral kwestie van een vinkje zetten? ‘’Zo, dat hebben we ook weer gehad voor dit jaar, de medewerkers zijn weer tevreden!’’ Wanneer waardering niet oprecht is, en dus als onoprecht wordt gevoeld, kan dit leiden tot frustratie en bereikt u als werkgever het tegenovergestelde.

Het gevolg van waardering

Ik vergelijk zulke dagen graag met Valentijnsdag. Wilt u dat uw partner dat alleen op die ene dag laat zien, of heeft u dat liever gedurende het hele jaar? Maar ook andersom: als er op Valentijnsdag géén extra aandacht voor u is, stelt dat u dan teleur?

Er is natuurlijk niks mis mee om aan medewerkers te denken en hen in het zonnetje zetten op deze dag. Want uw medewerker die zich gezien en gewaardeerd voelen, zijn doorgaans gemotiveerder, meer betrokken en tonen meer werkplezier. Ze lopen graag een stapje harder als dat nodig is, melden zich minder snel ziek en blijven minder lang in het verzuim. Maar dan is het wel belangrijk dat de oprechte waardering altijd prioriteit heeft, en niet alleen op speciale dagen.

Waarderen in de praktijk

Maar hoe moet dat dan, medewerkers waarderen? Want een bedankje op de Dag van de Medewerker en het jaarlijkse kerstpakket, gaan het verschil niet maken. Zorg ervoor dat er oprechte aandacht en interesse is voor de medewerkers, en investeer daarin. Bied een luisterend oor, probeer uw medewerker beter te leren kennen en neem de tijd voor een praatje. Zorg ervoor dat u ze niet alleen weet te vinden als u iets van hen nodig heeft, of wanneer er iets gedaan moet worden, of wanneer er iets niet goed is gegaan. Vraag hoe het met hen gaat, hoe hun weekend was, hoe het met de kinderen gaat, of met de zieke ouder. Neem er de tijd voor! Luister naar de signalen die uit de teams komen en ga hierover gesprekken aan met de medewerkers.

Laat deze Dag van de Medewerker vooral de start zijn van al het bovenstaande, en integreer het in uw dagelijkse werkzaamheden. Dat zit vaak in kleine dingen:

  • Een duim omhoog na een drukke dag;

  • Een praatje bij de koffieautomaat;

  • Een lunchwandeling met de medewerker, in plaats van de lunch achter uw bureau;

  • Uw kantoordeur open laten staan;

  • Iemand een welgemeend compliment geven na het overleg.

Het hoeven echt geen grote gebaren te zijn die veel tijd vragen. Als ze maar oprecht zijn en onderdeel uitmaken van hoe u dagelijks met uw mensen omgaat. Dus stel uzelf als werkgever de vraag: wilt u het werkgeluk en de betrokkenheid van uw medewerkers vergroten door het geven van aandacht op één dag, of investeert u er liever gedurende het hele jaar in?

Werken aan waardering binnen uw organisatie

Wilt u meer weten hoe u structureel kunt werken aan een organisatie waarin medewerkers zich gewaardeerd en betrokken voelen? Een Adviseur Arbeid en Gezondheid van De Arbodienst kan u hierin adviseren en denkt graag met u mee. Neem contact met ons op voor meer informatie en ontdek hoe wij u hierin kunnen ondersteunen.

Amanda van de Vendel, Adviseur Arbeid en Gezondheid bij De Arbodienst

Het Laatste Nieuws