Arbodienst '21-30-min

Welkom op dearbodienst.nl

Waarom niet alles kan worden overgenomen door kunstmatige intelligentie

Ode aan empathisch leiderschap

Alles lijkt nu om AI, oftewel kunstmatige intelligentie, te draaien. Medewerkers zoeken naar AI als een aanvulling op hun functie, en werkgevers moeten nadenken over aanpassingen voor de toekomst. We leven in een tijd van enorme veranderingen. Dit zal invloed hebben, en wij allen zullen het merken. Ik, Ewen (Adviseur Arbeid & Gezondheid MKB van De Arbodienst), geloof in deze tijden van verandering in de blijvende kracht van iets dat niet door AI overgenomen kan worden: empathisch leiderschap.

Ondanks de onzekerheden en de mogelijkheden zijn er redenen om optimistisch te zijn. Ja, er zullen banen verdwijnen en nieuwe ontstaan. Dat is logisch en is al vaker besproken—door AI of door menselijke vingers op het toetsenbord. Maar dit artikel gaat daar niet over. Ik wil me richten op het belang van waarden die niet door kunstmatige intelligentie overgenomen of nagebootst kunnen worden. Namelijk: empathisch leiderschap. Dit geldt niet alleen voor managers van grote organisaties of teamleiders van kleine teams. U bent een leider in uw eigen gezin, vriendenkring en vooral voor uzelf. We kunnen allemaal wat meer empathie gebruiken.

De voordelen op de werkvloer

"Een echte leider is sterk en aanwezig. Laat niet met zich sollen." Klinkt bekend? Deze zogenaamde sterke leiders, die u eerder op de zenuwen werken dan uw creativiteit aanwakkeren, hebben hun beste tijd gehad. Zeker op de werkvloer. Medewerkers hebben de vrijheid om snel een andere baan te vinden en voelen minder loyaliteit naar hun werkgever. Daarnaast kan slecht leiderschap ervoor zorgen dat medewerkers volledig uitvallen—soms voor een jaar of zelfs langer. En dan? Dan zit u daar, met uw ‘stoere’ leiderschapsstijl.

Door een empathische en betrokken cultuur op de werkvloer te omarmen, nemen medewerkers u sneller in vertrouwen. Dit kan uiteindelijk uitval voorkomen. Medewerkers zijn ook bereid zich meer in te zetten voor een organisatie die hen niet als een kostenpost beschouwt. Vanzelfsprekend kunnen er altijd medewerkers zijn die misbruik maken van betrokken en empathisch leiderschap. Maar deze vallen snel door de mand. Als de organisatiecultuur gebaseerd is op vertrouwen, zullen collega’s de leidinggevende hierin ook ondersteunen. Het wordt dus een zelfreinigend systeem.

De eerste stappen

We zijn ons er allemaal van bewust dat veranderingen niet van de ene op de andere dag gaan, hoe graag we dat ook willen. Dit geldt vooral voor zeer competitieve en op snelheid gedreven organisaties. Het is daarom aan te raden om veranderingen geleidelijk door te voeren. Wees duidelijk over wat u wilt veranderen binnen de organisatie en waarom. Welke leidinggevenden voldoen al aan de gewenste stijl, en welke moeten zich hierin nog ontwikkelen?

Na elke stap volgt een evaluatiemoment. Hebben de medewerkers de verandering ervaren zoals bedoeld, en voldoet dit aan de verwachtingen? Zo ja, dan door naar de volgende stap in uw plan. Zo niet, dan kunnen aanpassingen worden doorgevoerd en opnieuw worden getest.

Empathie kunt u leren. Het vergt voor sommigen meer oefening, maar het levert voor iedereen voordelen op. Iedereen wil graag gezien en gehoord worden. Als u dat gevoel en die waardering als leidinggevende kunt bieden, krijgt u daar loyale en hardwerkende collega’s voor terug.

Omgaan met veranderingen

Uw organisatie ontkomt in de toekomst niet aan verandering. Weten hoe u een gezonde organisatiecultuur kunt creëren en (persoonlijk) leiderschap kunt stimuleren voor een duurzaam inzetbare organisatie?  De Adviseurs Arbeid & Gezondheid ondersteunen hierbij. Neem vrijblijvend contact met ons op om hier meer over te weten te komen.

Disclaimer: Dit artikel is niet door ChatGPT geschreven!

Het Laatste Nieuws