Welkom op dearbodienst.nl
“Je moet niet de klacht centraal stellen, maar de situatie eromheen”
Afgelopen woensdag was Lars Vissers, algemeen directeur van De Arbodienst, te gast in het programma Zakendoen van BNR Nieuwsradio. In de uitzending sprak hij met presentator Thomas van Zijl onder meer over de uitdagingen rondom verzuim, of er sprake is van een tekort aan bedrijfsartsen en de rol van De Arbodienst.
De rol van de bedrijfsarts
Vissers werd gevraagd naar zijn blik op verzuim en de rol van de bedrijfsarts kwam daarbij ook ter sprake. Het is goed dat er aandacht is voor herstel van een verzuimende medewerker, maar moet de focus volgens Vissers ook liggen op preventie en amplitie. De oorzaak van arbeidsverzuim is vaak niet-medisch, zo stelde Lars Vissers. Om een medewerker met niet-medische klachten naar de bedrijfsarts te sturen, is niet altijd nodig.
Een bredere blik op verzuim
Er ligt een te grote nadruk op een medische beoordeling van een bedrijfsarts bij verzuim, terwijl het in veel situaties te maken heeft met de situatie van een medewerker. “Je moet niet de klacht centraal stellen, maar de situatie eromheen.” Dat er een tekort aan bedrijfsartsen is, betwist Vissers dan ook. Heeft de medewerker het nog wel naar zijn zin? En hoe is de relatie tussen werkgever en medewerker? Het zijn voorbeelden van vragen die vaak veel vertellen over (potentieel) verzuim. Daarom pleit Vissers voor een bredere blik op verzuim en dat de focus bij organisaties moet liggen op een goede cultuur en inspirerend leiderschap om niet-medisch verzuim te voorkomen.
Externe motivatoren
In het slot van de uitzending ging het over niet-geregistreerd verzuim en de impact van een veranderende arbeidsmarkt. Vissers merkte op dat de krapte op de arbeidsmarkt en de stijgende werkdruk, samen met een gebrek aan motivatie en de focus op externe motivatoren, kunnen leiden tot een stijging van het verzuimcijfer.
Wilt u de gehele aflevering terugluisteren? Dan kan dat via deze link.