Arbodienst '21-19-min

Welkom op dearbodienst.nl

Interview Lars Vissers, Algemeen directeur De Arbodienst

Versterk de leidinggevenden

Niet schrikken. Wist u dat vijftig procent van de medewerkers die langdurig verzuimt, binnen vier jaar opnieuw uitvalt? Dat wilt u voorkomen. Hoe? Door uw leidinggevenden te versterken: train hen bijvoorbeeld in het preventief signaleren van afwijkend gedrag en het voeren van gesprekken. Een vitale organisatie vraagt immers om goed leiderschap, waarin aandacht voor de medewerker centraal staat.

Wie zitten er in mijn team? Maak ik me om iemand zorgen? Zo ja, waarom? En waarom ben ik nog niet in gesprek met deze medewerker gegaan? Volgens Lars Vissers, algemeen directeur van De Arbodienst, zijn dit cruciale vragen die een leidinggevende zichzelf wekelijks, zo niet dagelijks, moet stellen. “Wij helpen leidinggevenden bij het preventief herkennen van afwijkend gedrag en het aangaan van een gesprek. Geen pleisters plakken, maar verzuim voorkomen. Daar staan en gaan wij voor.”

Afwijkend gedrag

Als je verzuim preventief wilt aanpakken, moet je wel weten waar je op moet letten, vertelt Vissers. “Als wij langlopende verzuimdossiers behandelen, horen we nog (te) vaak: ‘dat voelden we al aankomen’. Daarom trainen wij leidinggevenden in het signaleren van afwijkend gedrag. Voorbeeldje: komt een medewerker een week lang iedere dag een half uur eerder dan gebruikelijk op kantoor aan? Dan is dat afwijkend gedrag. Dat signaleren, is stap één. Het gesprek aangaan, stap twee. Als uit dat gesprek blijkt dat de trein bijvoorbeeld een andere dienstregeling rijdt, is er niets aan de hand. Maar als blijkt dat de medewerker in een hotel slaapt omdat er thuis iets niet in de haak is, weet u dat er een risico op verzuim bestaat. Dan kunt u vervolgstappen zetten.”

Goed gesprek

De Arbodienst ondersteunt leidinggevenden met een Adviseur Arbeid en Gezondheid: een professional die de leidinggevende onder andere helpt met het voeren van deze gesprekken. Vissers: “Hoe gaat u het gesprek met een medewerker aan? Hoe stelt u zichzelf op? Welke vragen stelt u? En hoe zorgt u voor een goede balans tussen inhoud en relatie? Een te sterke focus op inhoud ‘ik verwacht dat je weer komt werken’, staat het behoud van een goede relatie in de weg. En een te sterke focus op relatie ‘neem alle tijd die je nodig hebt’, staat een terugkeer op de werkvloer in de weg. Welk gedrag vertoont de medewerker? En hoe vindt u de balans tussen deze twee? Daar helpen onze adviseurs u graag bij.”

Meer informatie

Enthousiast geworden over de dienstverlening van De Arbodienst? Neem dan vrijblijvend contact op met De Arbodienst via 088 - 031 3200 of kijk op www.dearbodienst.nl.

Het Laatste Nieuws