Welkom op dearbodienst.nl
Te hoge werkdruk, bij wie ligt de verantwoordelijkheid?
Afgelopen week verscheen een bericht over de hoge werkdruk voor Kamerleden en het voorstel om een psycholoog en huisarts voor de Kamerleden aan te nemen. Een onderwerp dat mogelijk ook voor u als werkgever niet onbekend is. Dat er aandacht is voor het probleem is een goed teken, maar lost de inzet van artsen het probleem hiermee op?
Wanneer gaat een medewerker, of in dit geval Kamerlid, naar de huisarts of psycholoog? Wanneer hij of zij ervaart dat het niet meer goed met hem of haar gaat en aan de bel moet trekken om erger te voorkomen. Óf het is al te laat en doordat de werkdruk en stress de overhand krijgen, loopt iemand al op het randje van uitvallen. Dit hoeft niet altijd een burn-out te betekenen, maar vaak geldt wel dat een vakantie en even afstand nemen niet meer genoeg is.
Wijzen we naar elkaar?
Maar bij wie ligt de verantwoordelijkheid om de medewerker fit en gezond (zowel fysiek als mentaal) aan het werk te krijgen en houden? Het is aan de leidinggevende om op de hoogte te blijven van wat er speelt op de werkvloer. Wanneer de werkdruk in een organisatie te hoog is, wordt dat in de ideale situatie tijdig opgemerkt door het management, maar ook de medewerker heeft een eigen verantwoordelijkheid om aan te geven als het niet goed gaat.
Werk en privé
Het probleem hoeft zeker niet altijd organisatiebreed te zijn. Een medewerker kan ook een te hoge werkdruk ervaren omdat hij door een privésituatie erg veel op zijn of haar bord heeft. De Adviseurs Arbeid & Gezondheid van De Arbodienst kijken daarom niet alleen naar de werksituatie maar ook naar de invloeden van de omgeving. Werk en privé lopen namelijk wel degelijk in elkaar over en beïnvloeden elkaar. Wanneer medewerkers een te hoge werkdruk ervaren, is het zaak om goed met elkaar in gesprek te blijven over de oorzaken van de werkdruk, en de mogelijkheden die er nog zijn om te voorkomen dat de medewerker uitvalt. Zit de medewerker nog wel op zijn of haar plek? Spelen er persoonlijke zaken waarover de medewerker in gesprek kan? Uiteindelijk is de medewerker ook zelf verantwoordelijk voor de eigen gezondheid, zowel mentaal als fysiek.
Zet de eerste stap
Hier hoeft geen arts aan te pas te komen om die beweging in gang te zetten, maar de betrokkenheid en het (persoonlijk) leiderschap van zowel de werkgever als de medewerker zijn hierin de sleutel. In gesprek gaan en oplossingen zoeken per medewerker kan vandaag nog, zet de eerste stap naar verandering. Wilt u ook aan de slag met duurzame inzetbaarheid voor de medewerkers van uw organisatie en kunnen wij u daarbij ondersteunen? Neem dan contact op via servicedesk@dearbodienst.nl of bel 088 - 031 32 00.